Reikia skubių veiksmų Mianmaro atžvilgiu, tačiau chuntos įtraukimas į Pietryčių Azijos lyderių susitikimą yra rizikingas lošimas

Tačiau gen. Minui Aungui Hlaingui – chuntos vadovui, vadovavusiam perversmui – pakvietimas sukėlė Birmos aktyvistų ir žmogaus teisių grupių pasipiktinimą, kurie mano, kad jo buvimas internete ar asmeniškai suteiks chuntos valdžiai teisėtumo.

„ASEAN turi būti atsargi, jei manoma, kad ji įteisina chuntą, net jei tai nėra jos tikslas“, – sakė politologas iš Singapūro Ja Ianas Chongas. „Jei matoma, kad ASEAN palaiko chuntą, tai tikriausiai sukeltų daugiau nerimo ir nelaimės tarp visų kitų Mianmaro grupių“.

Vadovaujantis Mianmaro aktyvistas Thinzaras Shunlei Yi teigė, kad Min Aung Hlaing dalyvavimas aukščiausiojo lygio susitikime „ne tik Mianmaro žmonėms, bet ir kitoms Pietryčių Azijos šalims signalizuos, kad ASEAN institucija yra amorali“. Ji paragino ASEAN neduoti chuntai to, ko ji nori: „pripažinimo ir vietos pas jus“.

Kiti ragino į specialų aukščiausiojo lygio susitikimą pakviesti praėjusią savaitę nuverstų įstatymų leidėjų ir perversmo priešininkų suformuotą Nacionalinės vienybės vyriausybę, kuri save laiko teisėta Mianmaro vyriausybe.

“ASEAN negali tinkamai aptarti padėties Mianmare, negirdėdama Nacionalinės vienybės vyriausybės ir nepasikalbėdama su ja. Jei ASEAN tikslas iš tikrųjų yra demokratijos stiprinimas, kaip nurodyta jos chartijoje, jie turi suteikti jiems vietą prie stalo”, – sakė Charlesas Santiago. ASEAN parlamentarų už žmogaus teises (APHR) pirmininkas ir Malaizijos parlamento narys.

Mianmaro kariuomenė kariauja su savo piliečiais.  Kai kurie sako, kad laikas kovoti

Kviesti chuntą, bet ne Nacionalinės vienybės vyriausybę, yra labai prieštaringa. Daugelis žmogaus teisių gynėjų ir aktyvistų mano, kad ASEAN turėtų visiškai atsiskirti nuo Mianmaro kariuomenės ir dirbti tik su Nacionalinės vienybės vyriausybės atstovais.

Dr. Sasa, Nacionalinės vienybės vyriausybės atstovas spaudai, sakė atvirame laiške ASEAN buvo „visiškai pasirengusi“ dalyvauti viršūnių susitikime ir perspėjo, kad bendradarbiavimas su Mianmaro kariuomene turėtų vykti tik tuo atveju, jei chunta sustabdys civilių žudymą ir kitus piktnaudžiavimus, oro smūgius šalies pietryčiuose, paleis sulaikytuosius ir grąžins valdžią išrinkta vyriausybė.

Ketvirtadienį Nacionalinės vienybės vyriausybė išsiuntė laišką INTERPOL, ragindama arešto chuntos vadovą Min Aung Hlaing prieš planuojamą kelionę į viršūnių susitikimą.

ASEAN vaikšto virve

Konkrečių veiksmų Mianmarui laikas niekada nebuvo toks skubus, nes padėtis vis blogėja, o šalies kariniai lyderiai dar nepranešė apie ketinimą atsitraukti.
Nuo perversmo chuntos remiamos saugumo pajėgos nužudė mažiausiai 739 žmones, įskaitant daug vaikų ir jaunų žmonių, o sulaikyti mažiausiai 4300 žmonių, pranešė advokatų grupės „Politinių kalinių pagalbos asociacija“.
Kasdien pranešama, kad kareiviai ir policija šaudė gatvėse žuvusius žmones, apie sumušimus, įtariamus sulaikytųjų kankinimus, priverstinius dingimus ir siaubingus naktinius reidus į namus.

Tuo tarpu „Wi-Fi“ ir mobiliųjų duomenų išjungimas labai apribojo informacijos srautą, siekdamas sustabdyti protestuotojų bendravimą ir organizavimą.

Kariškiai teigė, kad į protestus reagavo „ribotai“ ir teigė, kad žuvusieji „ne dėl saugumo pajėgų šaudymo, o dėl žuvusiųjų skaičiaus padidinimo“ kaltinami „netikros naujienos“.

Protestuotojai, kovojantys su perversmu, 2021 m. Balandžio 20 d. Mitinge Jangone, Mianmare, atkreipia dėmesį į ASEAN regioninio susitikimo dėmesį.
Mianmaras rizikuoja tapti nesėkminga valstybe, jei tęsis smurtas, kurio pasekmė gali būti pabėgėlių išliejimas, tarpvalstybinio nusikalstamumo, prekybos žmonėmis ir narkotikais ir net piratavimo padidėjimas prie jos krantų, teigia analitikai, o tai Mianmarui būtų katastrofiška. ir regionas, nes jis ir toliau kovoja su Covid-19 pandemija.

Todėl ASEAN vaikšto virve. Bendradarbiavimas su kariuomene gali „užmušti pleištą“ tarp Mianmaro žmonių ir bloko, sakė Chongas. Bet kraujo praliejimo pabaiga yra prioritetas bet kokiam prasmingam keliui į priekį, o analitikai teigia, kad teks įtraukti kariuomenę, vadinamą Tatmadaw.

„Manau, kad be krizės negalima išvengti Tatmadawo prie stalo, nes jie yra problemos dalis, todėl jie turi būti sprendimo dalis“, – sakė Azinos politinių ir saugumo reikalų direktorė Elina Noor. Visuomenės politikos institutas.

Pasak jos, įsitraukimas galiausiai būtų geresnis už chuntos izoliavimą, nes Mianmaras ilgus dešimtmečius trukusio karinio valdymo laikais buvo izoliuota parijų valstybė.

„Jie tai išgyveno anksčiau ir, jei reikės, atlaikys, jei vėl bus izoliuoti“, – sakė Nooras.

Yra ir kitų implikacijų. ASEAN patikimumas gali būti pakenktas, jei jai nepavyks sustabdyti smurto arba jis bus laikomas neveiksmingu sprendžiant artėjančią humanitarinę krizę. Anksčiau blokas veikė kaip tiltas tarp Pietryčių Azijos ir likusios tarptautinės bendruomenės, tačiau jo, kaip tarptautinio partnerio, vertei gali kilti pavojus, jei krizė paūmės visame regione arba jei manoma, kad chunta yra per jauki.

„ASEAN sugebėjimas kažkaip suvaldyti krizę Mianmare iš tikrųjų yra gana svarbus“, – sakė Chongas. Aš galiu įsivaizduoti, kaip Europos lyderiai ir ypač Amerikos lyderiai (norėtų) atsiriboti, nes tikriausiai nenori, kad juos matytų besimaudantys smurtiniai diktatoriai “.

Ar ASEAN turi kokią nors galią?

ASEAN yra dešimties Pietryčių Azijos valstybių narių regioninė grupė – nuo Mianmaro šiaurėje iki Indonezijos pietuose. Įkurta dėl pagrindinės minties, kad šios šalys yra stipresnės kartu skatindamos ekonomikos augimą ir regioninį stabilumą tarp savo narių.

Jei ASEAN būtų šalis, tai būtų penkta pagal dydį ekonomika pasaulyje ir ji stengėsi skatinti prekybą tarp šalių partnerių ir sudaryti sąlygas laisvai judėti kvalifikuotiems darbuotojams.

Tačiau ASEAN kankino nesugebėjimas imtis veiksmų svarbiausiais klausimais, su kuriais susiduria, pavyzdžiui, kaip susitvarkyti su Kinijos pretenzijomis ir plėtra Pietų Kinijos jūroje bei jos užtvankos statyba palei Mekongo upę, einančią per Pietryčių Aziją.

Dėl Mianmaro grupuotei pavyko paskelbti tik silpną pareiškimą, raginantį „visas šalis“ šalyje „susilaikyti nuo tolesnio smurto kurstymo“.

Analitikai teigia, kad blokas galėtų panaudoti bendrą ekonominį svertą, kad įtikintų chuntą pakeisti kursą. Pavyzdžiui, Tailandas dalijasi 2416 kilometrų (1501 mylios) sausumos siena su Mianmaru ir yra pagrindinis užsienio investuotojas. Tarpvalstybinė prekyba 2019 m. Sudarė daugiau nei 9 mlrd. USD. Singapūras yra didžiausias tiesioginis užsienio investuotojas Mianmare. Tačiau abi šalys nebuvo linkusios valdyti šios įtakos.

„Svarbu suvokti, kad nė viena šalis neturi pakankamai svertų, nesvarbu, ar tai būtų Jungtinės Valstijos, Kinija, Indija ar kitos, kad pačios spaustų chuntą“, – sakė Nooras.

Diplomatiniu požiūriu chunta dėl savo neįkyrios politinės darbotvarkės gali labiau norėti bendradarbiauti su ASEAN nei su kitomis tautomis ar regioniniais blokais.

„Kadangi tai sprendžiama ASEAN šeimoje, yra šiek tiek pasitikėjimo, kad galime tai išspręsti savo regione savo grupėje ir neįtraukti išorinių partijų“, – sakė Evanas Laksmana, politologas ir vyresnysis mokslo darbuotojas Strateginės strategijos centre. ir tarptautinės studijos (CSIS) Džakartoje.

Sunki užduotis

Taigi, koks būtų geriausias šeštadienio rezultatas?

Laksmana sakė, kad Indonezija pateikė humanitarinę pauzę – nutraukė karo veiksmus, kad šaliai būtų suteikta humanitarinė pagalba ir pagalba.

ASEAN valstybių prioritetas apims įsipareigojimą palengvinti smurtą, pristatyti šaliai pagalbą ir pradėti Mianmaro vadovaujamą dialogo procesą, sakė jis.

Kai kurie analitikai pasiūlė paskirti ASEAN pasiuntinį Mianmare arba darbo grupę vykti į šalį, kiti ragino nubausti Mianmarą sustabdant jo narystę ASEAN.

Tuo tarpu žmogaus teisių grupės ir aktyvistai paragino bloką įvesti ginklų embargą, tikslines ekonomines sankcijas kariniams lyderiams ir su chunta susijusiems verslininkams, paleisti politinius kalinius ir atkurti demokratiškai išrinktą šalies vyriausybę. Jie nori, kad ASEAN aukščiausiojo lygio susitikime reikalautų atskaitomybės iš Min Aung Hlaing ir parodytų bloko ketinimą, kad ji yra su išrinkta vyriausybe, o ne chunta.

Tačiau priversti devynias ASEAN valstybes (atėmus Mianmarą) susitarti minimalūs veiksmai, pavyzdžiui, susitarti dėl krizės sprendimo pagrindų, bus nelengva užduotis.

Mianmaro kariuomenė neįvertino savo žmonių jėgų, valios ir drąsos

Itin įvairus blokas yra žinomas dėl nesikišimo politikos ir jo pavaros šlifuoja ledyniniu tempu – prireikė trijų mėnesių, kol nariai netgi surengė susitikimą Mianmare.

Valstybės pačios nėra demokratijos švyturiai ir daugelis sprendžia savo vidaus politines problemas. Tailandas 2014 m. Įvykdė savo perversmą, kurio vadovas dabar yra ministras pirmininkas, ir neseniai jam teko kovoti su masiniais demokratijos palaikymo protestais. Laosas yra vienos partijos komunistinė valstybė, smarkiai ribojanti savo piliečių pilietines laisves ir įtraukta į 172 vietą iš 180 šalių 2020 m. Pasaulio spaudos laisvės indekse. Vietnamas, kita ASEAN valstybė narė, užėmė 175 vietą.

Dėl pandemijos viskas tapo sunkiau.

“Nemanau, kad ASEAN yra daug politinės valios imtis nieko, kas šiuo metu yra ambicingesnė. Dalis jos taip pat ypač gaila, kad visa tai vyko viduryje pandemijos. Taigi daugelis vyriausybių yra gana išsiblaškęs “, – sakė Chongas.

Vis dėlto yra ženklų, kai kurios valstybės yra pasiryžusios iškelti tvirtą frontą.

Malaizijos užsienio reikalų ministras Hishammuddinas Husseinas
Reikia skubių veiksmų Mianmaro atžvilgiu, tačiau chuntos įtraukimas į Pietryčių Azijos lyderių susitikimą yra rizikingas lošimas

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to top